طرح شهاب مدارس چیست؟ طرح شهاب در همگام


جهت مشاوره در زمینه طرح شهاب مدارس چیست؟ طرح شهاب در همگام

طرح شهاب مدارس چیست؟

اجرای طرح شهاب به دانش آموزان کمک می کند تا استعداد ها و توانمندی‌های خود را بشناسند. آموزش و پرورش نیز در این راستا تا کنون چهل قرار داد با دستگاه های مختلف تنظیم کرده است.

برنامه ملی شهاب چیست؟

طرح شهاب مدارس چیست؟ طرح شهاب، مخفف:

ش⬅️شناسایی
ه  ⬅️هدایت
ا  ⬅️استعداد های
ب⬅️برتر

لازم به ذکر است که خدمت شما دانش آموزان عزیز عرض کنیم «شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر» (شهاب) که مهم‌ترين طرح شناسايي مستعدان در عرصه آموزش عمومي است، در تاريخ 25/11/1386 به تصويب هيئت امناي بنياد ملی نخبگان رسيده است و برای داوطلبان امکان استفاده از ان رفاهم شده است.

شاید برای شما سوالاتی از جمله، طرح شهاب چیست؟  چگونه و از چه زمانی آغاز می‌شود؟ جزئیات اجرای این طرح به چه صورتی است؟ و سوالاتی از این قبیل برای شما مطرح شود که در این مقاله ما به تمامی سوالاتی شما به طور کامل پاسخ می دهیم.

طرح شهاب مدارس

طرح شهاب مدارس، این طرح در سال 86 توسط بنیاد ملی نخبگان به راه اندازی و تصویب رسید. در اولين مرحله از طرح شهاب در سال تحصيلي 92-1391 در مدارس در هفت استان آذربايجان شرقي، اصفهان، البرز، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، کرمانشاه و هرمزگان، به صورت آزمايشي براي هفت درصد دانش‎ آموزان در ‎پايه چهارم و پنجم ابتدايي، دوم و سوم راهنمايي و اول، دوم و سوم متوسطه اجرا شده است. در سال تحصيلي 94- 1393، دومين مرحله طرح نيز با انتخاب دانش‌آموزان پايه چهارم ابتدايي تمامي استان‎هاي کشور (يک منطقه از هر استان) برای این دسته از دانش اموزان اجرا شد.

هدف اجرای طرح شهاب در مدارس ، میتوان به مورادی از جمله شناسایی استعداد دانش آموزان اشاره کرد. در ادامه خواهیم گفت هدف از اجرای برنامه ملی شهاب چیست؟ همان طور که میدانید آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی با هدف تشخیص میزان هوش ذهنی دانش آموز برگزار شده است که از آن جایی که دانش آموزان زیادی علاقه زیادی به تحصیل در اینگونه مدارس نشان داده اند، هر ساله شاهد افزایش تعداد داوطلبان شرکت در این آزمون ها هستیم و قبولی در این مدارس هرساله کمی سخت می شود.

نحوه ی اجرای طرح شهاب در مدارس

از جمله هدف اصلی از طرح شهاب در مدارس، میتوان به شناسايي حوزه‌هاي استعدادي دانش‌آموزان و  هدايت لحاظ‌ شده به صورت عمومي اشاره کرد. بخواهیم بیشتر و بهتر این موضوع را برای شما شفاف سازی کنیم، منظور این است که نبايد هيچ‌گونه جداسازي در کلاس درس و امتياز مادي و تحصيلي ويژه‌اي براي هيچ‌يک از آن‌ها صورت گيرد.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که چرخه شناسايي دانش آموزان مستعد، داراي چند مرحله است که این مراحل عبارتند از:
مديران استان‌ها، مديران مدارس٬ معلمان، مشاوران و معاونان است که همچنین این افراد، بر اساس روش‌های استاندارد دوره‌هاي آموزشي مورد نياز را مي‌گذرانند.

طرح شهاب معلمان 1400

طرح شهاب معلمان 1400

این طرح، توسط معلمان، در مدارس و در دوره ابتدایی هر پایه انجام میگردد که این طرح سبب شناخت دقیق معلمان از دانش آموزان میگردد و با توجه به این شناخت میتوانند نفوذ بیشتری برروی دانش آموزان داشته باشند. در نتیجه معلمان هر پایه این امکان را دارند که به خوبی از استعداد و توانایی های دانش آموز آگاه شوند.

طرح شهاب تنها در بعد آموزشی نیست و این امکان وجود دارد که یک دانش آموز از نظر فیزیک بدنی استعداد منحصر بفردی داشته باش اما در زمینه درسی ضعیف باشد.

در مرحله دوم از طرح شهاب٬ فهرست‌ های شناسايي استعدادها در هشت زمینه وجود دارد که عبارتند از:

  • استعداد کلامي
  • رياضي
  • هنري
  • فضايي
  • حرکتي
  • اجتماعي
  • علوم‌تجربي
  • فرهنگ ديني

تشکیل کارگروه طرح درمدرسه

تشکیل کارگروه طرح درمدرسه

گام اول پس از دریافت شیوه نامه طرح
وتوجیه همکاران وتبیین وتشریح اهداف طرح است.
💠اعضای کار گره اجرایی طرح ملی شهاب در مدرسه💠

1⃣🔴⬅️مدیر مدرسه(رییس کارگروه)
2⃣🔴⬅️معاونین آموزشی و پرورشی مدرسه
3⃣🔴⬅️انتخاب یک نفراز معاونین توسط مدیربعنوان دبیرکارگروه
4⃣🔴⬅️آموزگاران مجری طرح(چهارم-پنجم-ششم)

🎾حوزه های شناسایی استعدادهای دانش آموزان در طرح ملی شهاب🎾

شناسايي استعدادها در هشت حوزه استعداد کلامي، رياضي، هنري، فضايي، حرکتي، اجتماعي، علوم‌تجربي و فرهنگ ديني توسط آموزگار پایه مربوطه تکميل و به مدير مدرسه ارائه مي‌شود و براي هدايت عمومي دانش‎آموزان و اولياي آن‌ها مورد بررسي و تحليل قرار مي‌گيرد و گزارش تحليلي آماري از طرف مدرسه به اداره ارسال مي‌شود. هم‌چنين همه مستندات در پرونده سوابق تحصيلي فرد به صورت منظم بايگاني و نگه‌داري مي‌شود.
پس ضرورت دارد همکاران برای هر دانش آموز پوشه ای به این منظور در مدرسه در نظر بگیرند.

به این مطلب امتیاز بدهید.
جهت مشاوره در زمینه طرح شهاب مدارس چیست؟ طرح شهاب در همگام ؛
از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره صدای مشاور تماس حاصل فرمایید.
9099071613 تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت جهت خریداری بسته های تماس کلیک کنید.

پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 1521
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اینستاگرام صدای مشاور تلگرام صدای مشاور