مفهوم تراز در کنکور چیست؟ | افزیش تراز در کنکور


جهت مشاوره در زمینه مفهوم تراز در کنکور چیست؟ | افزیش تراز در کنکور

مفهوم تراز در کنکور چیست؟


مفهوم تراز در کنکور چیست؟

🔹 فرض کنید نمره شما در یک آزمون در مدرسه ۱۷ شده است ولی از نمره سایر نفرات مدرسه اطلاعی ندارید. در این صورت توانایی مقایسه خود با سایر شرکت کنندگان در آزمون را نخواهید داشت. ممکن است این نمره، نمره خوبی بوده باشد و شما رتبه خوبی نیز کسب کرده باشید و ممکن است نمره مناسبی نبوده باشد. بنابراین باید از معیار دیگری استفاده کرد.🤔

🔹 به همین جهت مفهوم «تراز» یا «نمره تراز شده» تعریف می شود. تراز سطح علمی یک داوطلب را نسبت به سایر شرکت کنندگان در آزمون بیان می‌کند و معیار مناسبی برای مقایسه خود با سایرین است.😉

🎯 هدف از تعریف تراز، “یکسان سازی ارزش نمره و نرمال سازی آن” است و تلاش می شود سطح علمی داوطلب (در مقایسه با جامعه آماری) با استفاده از این عدد نمایش داده شود.

🔹یعنی اگر تراز شما نزدیک به ۱۳۰۰۰ باشد می توانید به طور قطع بگویید سطح علمی بالاتری نسبت به بقیه دارید. در صورتی که درصد شما (به تنهایی) نمی تواند به طور قطعی سطح علمی شما را مشخص کند. در حقیقت نمره تراز، تاثیر سختی یا آسانی سؤالات را از بین می برد و جایگاه واقعی شما نسبت به سایرین را نمایش می دهد.

🔹 محدوده نمره تراز به این شکل است که داوطلبان برتر آزمون، ترازهایی بالای ۱۲۰۰۰ و نزدیک به ۱۳۰۰۰ پیدا می کنند و می توان گفت هرچه عدد تراز به ۱۳۰۰۰ نزدیک تر باشد توانمندی داوطلب در درس مربوطه بیشتر بوده است. همچنین میانگین تراز در حدود ۵۰۰۰ است و داوطلبانی که در حدود میانگین جامعه آماری هستند، ترازهایی در حدود ۵۰۰۰ بدست می آورند. جالب است بدانید تراز می تواند منفی هم باشد و چنانچه داوطلبی نسبت به جامعه آماری، خیلی ضعیف عمل کرده باشد، ترازی در حدود ۳۰۰۰- نیز می تواند کسب کند. در مجموع می توان گفت هرچه تراز از عدد ۵۰۰۰ به سمت ۱۳۰۰۰ حرکت کند، نشان از اینست که سطح علمی شما از میانگین جامعه آماری بالاتر بوده و به سطح نفرات برتر آزمون نزدیک تر شده است.👌

🔹 همچنین از مقایسه تراز و درصد شما در یک درس نیز می‌توان به سختی و آسانی آن درس پی برد. به طور مثال اگر تراز بالایی کسب کرده باشید و درصد شما نسبتا پایین (مثلا ۳۰ درصد) باشد می‌توان حدس زد که سؤالات آن درس در آزمون سخت بوده است و چنانچه با درصد بالایی (مانند ۸۰)، تراز معمول تری (مانند ۵۰۰۰) بدست آورده باشید،می توان نتیجه گرفت آزمون ساده بوده است.

محاسبه تراز کنکور آنلاین

تراز کنکور چیست؟

بسیاری از داوطلبان کنکور 1401، دچار ابهاماتی هستند که تراز کنکور چیست؟ | در کنکور منظور از تراز چیست؟ یکی ار این ابهامات است.

در این مقاله ما مبحث تراز کنکور را به طور کامل برای شما عزیزان توضیح میدهیم.

در ابتدا مفهوم تراز را با یک مثال بیان میکنیم:

TIK 2  فرض کنید نمره شما در یک آزمون در مدرسه ۱۷ شده است ولی از نمره سایر نفرات مدرسه اطلاعی ندارید. در این صورت توانایی مقایسه خود با سایر شرکت کنندگان در آزمون را نخواهید داشت. ممکن است این نمره، نمره خوبی بوده باشد و شما رتبه خوبی نیز کسب کرده باشید و ممکن است نمره مناسبی نبوده باشد. بنابراین باید از معیار دیگری استفاده کرد.

TIK 2 به همین جهت مفهوم «تراز» یا «نمره تراز شده» تعریف می شود. تراز سطح علمی یک داوطلب را نسبت به سایر شرکت کنندگان در آزمون بیان می‌کند و معیار مناسبی برای مقایسه خود با سایرین است.

  TIK 2 هدف از تعریف تراز، “یکسان سازی ارزش نمره و نرمال سازی آن” است و تلاش می شود سطح علمی داوطلب (در مقایسه با جامعه آماری) با استفاده از این عدد نمایش داده شود.

TIK 2 یعنی اگر تراز شما نزدیک به ۱۳۰۰۰ باشد می توانید به طور قطع بگویید سطح علمی بالاتری نسبت به بقیه دارید. در صورتی که درصد شما (به تنهایی) نمی تواند به طور قطعی سطح علمی شما را مشخص کند. در حقیقت نمره تراز، تاثیر سختی یا آسانی سؤالات را از بین می برد و جایگاه واقعی شما نسبت به سایرین را نمایش می دهد.

TIK 2  محدوده نمره تراز به این شکل است که داوطلبان برتر آزمون، ترازهایی بالای ۱۲۰۰۰ و نزدیک به ۱۳۰۰۰ پیدا می کنند و می توان گفت هرچه عدد تراز به ۱۳۰۰۰ نزدیک تر باشد توانمندی داوطلب در درس مربوطه بیشتر بوده است. همچنین میانگین تراز در حدود ۵۰۰۰ است و داوطلبانی که در حدود میانگین جامعه آماری هستند، ترازهایی در حدود ۵۰۰۰ بدست می آورند. جالب است بدانید تراز می تواند منفی هم باشد و چنانچه داوطلبی نسبت به جامعه آماری، خیلی ضعیف عمل کرده باشد، ترازی در حدود ۳۰۰۰- نیز می تواند کسب کند. در مجموع می توان گفت هرچه تراز از عدد ۵۰۰۰ به سمت ۱۳۰۰۰ حرکت کند، نشان از اینست که سطح علمی شما از میانگین جامعه آماری بالاتر بوده و به سطح نفرات برتر آزمون نزدیک تر شده است.

TIK 2 همچنین از مقایسه تراز و درصد شما در یک درس نیز می‌توان به سختی و آسانی آن درس پی برد. به طور مثال اگر تراز بالایی کسب کرده باشید و درصد شما نسبتا پایین (مثلا ۳۰ درصد) باشد می‌توان حدس زد که سؤالات آن درس در آزمون سخت بوده است و چنانچه با درصد بالایی (مانند ۸۰)، تراز معمول تری (مانند ۵۰۰۰) بدست آورده باشید،می توان نتیجه گرفت آزمون ساده بوده است.

مطالب مرتبط:

3.5/5 - (6 امتیاز)
جهت مشاوره در زمینه مفهوم تراز در کنکور چیست؟ | افزیش تراز در کنکور ؛
از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره صدای مشاور تماس حاصل فرمایید.
9099071613 تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت جهت خریداری بسته های تماس کلیک کنید.

پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 1525
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اینستاگرام صدای مشاور تلگرام صدای مشاور